.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
لغو عمره مفرده تا اطلاع ثانوی

مقامات ایرانی برگزارکننده عمره و همین‌طور مقامات وزارت خارجه از امکان لغو این سفرها به عنوان تهدیدی علیه دولت عربستان استفاده می‌کنند.

سرپرست جدید حجاج ایرانی امروز در مراسم معارفه خود تایید کرد که تا اطلاع ثانوی، سفر عمره مفرده متوقف است.

سید علی قاضی‌عسکر در این خبر داد گفت: وزارت امور خارجه و سازمان حج و زیارت طی روزهای آینده با سفر به عربستان‌سعودی مشکلات پیش ‌روی این سفر معنوی را بررسی می‌کند.
او در عین حال وعده داد: تمام تلاش خود را برای ادامه راه این مسیر که طی گذشته دنبال شده به کار می‌گیریم.

نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی همچنین مذاکراتی را که در زمان سرپرستی ری‌شهری به نیابت از او با مسئولان عربستانی داشته، «سازنده و موفق» دانست اما لازم دانست کارشناسان همچنان جلسات رایزنی را ادامه دهند.

او ابراز امیدواری کرد این سفر طی مذاکرات روزهای آینده مجددا فراهم شود.

ری‌شهری هم هشدار داده بود
پیش از این با رسانه‌ای‌شدن پناه‌بردن دختر اسامه بن‌لادن به سفارت عربستان در تهران و همچنین درگیری‌های یمن که به صحنه کشاکش ایران و عربستان تبدیل شد، مناسبات این دو کشور اسلامی موثر در منطقه رو به تیرگی رفته بود. اکنون با جدی‌ترشدن احتمال توقف سفر عمره مفرده ایرانیان، ظاهرا تنش بین این دو کشور عمده جهان مسلمان بالاتر گرفته است.
پیش از این ری‌شهری هم در آخرین روزهای سرپرستی‌اش بر حجاج ایرانی، تهدید کرده بود که اگر مذاکرات با مقامات عربستانی به نتیجه نرسد، عمره مفرده لغو خواهد شد.

محمدی ری‌شهری با اشاره به تاکیدات رهبری درباره حفظ عزت و حرمت زائران ایرانی و با یادآوری این که عمره مفرده عملی مستحبی است، گفت: هر چند طرف سعودی در مذاکرات قول مساعد داده است، اما در صورتی که مذاکرات به نتیجه نرسد،‌ احتمال لغو امسال عمره مفرده وجود دارد. در عین حال نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی گفت: در صورتی که خواست های ما برآورده شود، این سفر معنوی همانند گذشته انجام خواهد شد.

امام جمعه کاشان: رفتن به عمره جایز نیست
پیش از ری‌شهری نیز امام جمعه کاشان گفته بود رفتن به عمره جایز نیست. به گفته عبدالنبی نمازی، «در شرایطی که پول مسلمانان کشورهای اسلامی برای خرید تجهیزات نظامی دولت عربستان سعودی هزینه می‌شود رفتن به سفر عمره جایز نیست».

این اظهارات عمدتا در واکنش به شرایط دشوار به‌جاآوردن عمره مفرده توسط ایرانیان مطرح می‌شود. تیرماه تابستان امسال، رئیس ستاد عمره دانشجویی از حذف عمره دختران دانشجو خبر داده بود.

سیدمحمد رضا فقیهی در این باره توضیح داده: عربستان از این به بعد به دختران مجرد ویزا نمی‌دهد و به همین دلیل ستاد عمره دانشجویی دیگر نمی‌تواند دختران دانشجو را به عمره ببرد.

مشکل در روادید برای زنان و انگشت‌نگاری از ایرانیان
از ابتدای اردیبهشت‌ماه امسال نیز خبرهایی درباره امتناع سفارت عربستان از صدور روادید برای زنان ایرانی شنیده می‌شد. از جمله گفته شد بیش از 50 نفر از زنانی که سال قبل برای سفر به حج عمره نام‌نویسی کرده بودند، به علت صادرنشدن ویزا از سوی سفارت عربستان از این سفر بازماندند.

خانواده این بازماندگان از سفر، در فرودگاه معطل و منتظر پاسخ ماندند. برخی از آنان به همین خاطر از سفر بازماندند و برخی دیگر بدون دختران و همسران خود راهی سفر شدند.

یکی از این زنان حاضر در فرودگاه مهرآباد در این باره به شبکه خبر گفت: قرار بود به همراه پدر و مادر و برادرم به حج بروم اما امروز صبح وقتی به فرودگاه آمدم، ‌دیدم برای من و مادرم ویزا صادر نشده است. خانواده‌ام رفتند و ما تنها در فرودگاه ماندیم.

در این باره سازمان حج و زیارت در اطلاعیه‌ای، اختلال در شبکه صدور روادید در عربستان سعودی و سرکنسولگری این کشور در تهران را علت اصلی بازماندن برخی از بانوان از سفر عمره مفرده اعلام کرد.

دشواری‌های پیش‌آمده برای برگزاری عمره مفرده توسط ایرانیان، تازگی ندارد؛ به‌خصوص در بهار و تابستان گذشته که از یک سو مشکلاتی برای زیارت قبرستان بقیع در شهر مدینه پیش آمده و از سوی دیگر برخی مشکلات مانند انگشت‌نگاری از ایرانیان عازم حج، واکنش‌هایی را از سوی مسئولان ایرانی به دنبال داشت و حتی هشدار برخی از مراجع تقلید در قم را در پی آورد که در صورت تداوم بدرفتاری‌ها با زائران ایرانی در جریان حج، آنان این مراسم را تحریم می‌کنند.

مردادماه گذشته، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی با اشاره به بی‌احترامی وهابیون به زائران حج عمره تصریح کرده بود: «اگر با پیگیری مسئولان دولتی، این بی‌احترامی‌ها متوقف نشود، حج عمره را تحریم می‌کنیم.»

این مرجع تقلید شیعه در جمع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی، بی‌احترامی وهابیون عربستان به زائران حج عمره را محکوم کرد و خواستار متوقف شدن اینگونه بی‌احترامی‌ها شد. او گفت: «بی‌احترامی وهابیون عربستان به زائران حج عمره، سند و نشانگر کفایت نداشتن آنان برای نگهداری حرمین شریفین است.»

تاخیر عمدی در پروازهای برگشتی؟
آذرماه گذشته و هنگام بازگشت حجاج ایرانی به کشور، از فرودگاه‌هایی که پذیرای پروازهای برگشتی حجاج ایرانی هستند خبر می‌رسید که تأخیر پروازهایی که توسط هواپیماهای سعودی انجام می‌شود، تا بیش از 12ساعت بالا رفته است و همچنان مسئولان فرودگاه‌های عربستان در این باره پاسخگو نیستند.

عبدالله نصیری، مدیر کل روابط عمومی سازمان حج و زیارت کشور، در این باره گفته بود: متأسفانه هیچ‌کدام از مسئولان سعودی جوابگو نیستند و این در حالی است که وزارت حج، سازمان هواپیمایی کشور و شرکت فرودگاه‌های این کشور را در جریان مشکلات قرار داده‌ایم.

***

با توجه به عایدی اقتصادی سفر عمره مفرده ایرانیان برای عربستان سعودی، به نظر می‌رسد مقامات ایرانی برگزارکننده عمره و همین‌طور مقامات وزارت خارجه از امکان لغو این سفرها به عنوان تهدیدی علیه دولت عربستان استفاده می‌کنند تا کیفیت این سفر برای ایرانیان و نحوه برخورد ماموران سعودی بهبود پیدا کند.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.133 seconds.